Hannah Johary. 32. Kuala Lumpur.

Facebook | Instagram

Thursday, August 28, 2014

Pujukan Hati

Lately hidup tersangat mencabar. Terlebih emosi barangkali. Hidup sendiri masih terumbang ambing, harus pula mendengar cerita hidup orang lain yang mungkin jauh lebih teruk keadaannya. Benarlah kata orang, kalau kita rasa kita susah, ada orang lain yang lebih susah. Kalau kita rasa kita miskin, ada orang lain yang lebih miskin. Kalau kita rasa kita sakit, ada orang lain yang lebih sakit lagi. Melihat keadaan sendiri kadang-kala rasa macam tidak tertahan sangat. Tetapi apabila tengok orang lain, rasa macam banyak lagi ruang hendak panjatkan rasa syukur.


Hidup ini memang pelik. Satu hari kita di atas. Esok lusa kita di bawah. Hari ini kita rasa gembira. Esok lusa entah macam mana sedih bertimpa-timpa. Lumrah manusia, semakin kesabaran itu diuji, semakin rasa macam hendak meletup. Semakin rasa macam hendak membentak. Semakin rasa macam hendak ranap. Kesan ujian itu ada dua. Sama ada kita akan fed up dan give up di penghujungnya, atau semakin kuat dan bahagia dengan keyakinan terhadap janji-janji Allah itu. Lumrah manusia, berapa jauh sahajalah tahap kesabaran itu boleh pergi. Sampai satu tahap kalau tidak cukup iman, semuanya terlepas. Lantak. Pergi mampus. Tak nak fikir lagi. Nak sabar sampai bila lagi?


Kalau tidak ada yang sudi ingatkan, yang sudi tenangkan ketika api hangat membakar, pastinya kita lupa bahawa setiap saat, setiap waktu yang semakin sukar itu sebenarnya selangkah lagi dekatnya kita kepada Allah. Semakin kita rasa tahap kesabaran itu semakin tiba ke penghujungnya, semakin dekat sebenarnya kita dengan destinasi anganan kita. Apa yang perlu adalah sedikit lagi kesabaran. Dan segunung rasa bertawakal terhadapNya. Serahlah diri pada Allah pada waktu kamu rasa paling helpless. Serahlah diri dengan bersungguh-sungguh. Jangan fikir tentang besok. Jangan fikir tentang lusa. Jangan fikir tentang kalau. Jangan. Serahkan diri seratus peratus. Yakin pada kehendakNya. Yakin pada janjiNya. Yakinlah dengan apa yang tertulis di dalam Al-Quran bahawa Allah sentiasa bersama-sama dengan orang-orang yang sabar. Bahawa Allah itu tersangatlah dekat.


Dalam keadaan begini, harga air mata saya tersangatlah murah. I can just cry anytime. Fikirkan diri sendiri boleh menangis. Fikirkan kawan boleh menangis. Fikirkan apa-apa pun boleh menangis. Hakikatnya, hati terlalu lembik pada waktu ini. Selalu sangat berdoa moga Allah sentiasa mengasihani kita. Kasihanilah saya yang sedang mencari hidup yang gembira. Kasihanlah kawan saya itu yang sedang sakit. Kasihanilah insan-insan yang saya sayangi moga diampunkan dosa-dosa, dikurniakan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki dengan seluas-luasnya. But one thing yang selalu sangat buat saya rasa tidak tahan adalah sikap saya terhadap diri sendiri. Sehingga ke tahap begini pun saya masih berlembut. Saya masih berdiam diri. Saya masih biarkan diri ditempelak. Saya masih biarkan harga diri dipijak-pijak. Hati selalu memujuk. Biarkan. Biarkan. Biarkan. Tetapi jiwa ini, hanya Dia sahaja yang tahu. Kalau diikutkan hati, sudah lama menerajang orang. Kalau diikutkan hati, sudah lama berkurang ajar. Kalau diikutkan hati, mungkin juga sudah lama jadi gila ikutkan rasa yang sentiasa macam hendak menjerit kuat-kuat biar terlepas segala bebanan di dada. Tetapi tidak, saya tetap diam. Mungkin sudah naturally begini. Sejak kecil hingga ke hari ini biarlah orang apakan saya, saya tetap berdiam diri. Ajaran orang tua saya terlalu kuat tersemat dalam diri. Hormat orang lain. Jangan kurang ajar. Jangan maki-maki. Jangan tinggi suara. Behave behave behave. Itulah yang parents ajar sejak kecil dan itulah acuan saya sampai ke hari ini. Saya manusia biasa, juga ada rasa marah. Rasa tidak puas hati. Rasa geram. Rasa memberontak. Tetapi saya tidak pernah dibenarkan menzahirkannya. Seperti anak kecil yang kepingin mainan di shopping mall, tetapi tidak diizinkan menzahirkan dengan crying rolling on the floor. Begitulah. Atas sebab ini kadang-kala orang bilang saya hipokrit. Muka manis, tetapi hati busuk. Sebenarnya bukan begitu. Sebenarnya hati sama sahaja, penuh dengan seribu satu perasaan yang bercampur baur. Kita sama sahaja. Cuma saya memilih untuk tidak menzahirkannya. Bukan kerana seronok menjadi hipokrit. Tetapi apabila sudah dewasa begini, banyak hati yang perlu dijaga. Banyak perkara yang perlu dipentingkan. Banyak perihal yang perlu penyelesaian. Memberontak, menerajang, memaki dan jerit pekik tidak dapat menyelesaikan masalah. Jadinya, perasaan yang tidak perlu itu biarlah ia surut sendiri.



Kasihanilah kawan-kawan saya yang sedang dalam kesakitan, ya Allah.
Berikanlah mereka kesembuhan.


Kalau sedang berdiri dan sedang marah, duduklah. Kalau tetap juga marah, berbaringlah. Kalau tidak hilang juga, tidurlah. Namun sebaik-baiknya haruslah ambil wudhuk dan ambil masa untuk sujud kepadaNya. Biar masuk sikit darah dan oxygen ke dalam kepala otak kasi waras sikit.


Dalam mengharungi hidup ini, saya berharap untuk terus menjadi kuat, walaupun pada saat ini saya rasa lemah selemah lemahnya. I am not my old self anymore. Saya sudah lama kehilangan diri saya sendiri. I have gone through a lot to survive hingga ke saat ini walaupun ada doktor suggest untuk saya jumpa psychiatrist dengan melihatkan keadaan saya. Takut saya terus jatuh ke dalam kemurungan. Takut saya terus hilang semangat dan tidak kembali lagi. Takut kesihatan saya terganggu kerana stress yang tidak perlu.


Tetapi saya bilang terima kasih. Being a muslim, saya rasa anugerah terbesar saya adalah dengan dapatnya saya berhubung terus dengan Allah. Biarlah Allah sahaja menjadi pendengar saya yang paling setia. Biarlah Allah sahaja yang tahu setiap kisah sedih saya. Dan biarlah Allah sahaja yang memujuk hati saya yang gundah dan berikan kekuatan kepada saya. Dalam memujuk hati ini, memang banyak caranya. Namun biarlah saya kembali kepada sang pencipta. Sesungguhnya Dia yang lebih tahu apa yang terbaik untuk diri saya. Sesungguhnya Dia yang lebih tahu apa yang dirancangkan untuk saya. Dan sesungguhnya Dia juga yang lebih tahu apa yang telah ditentukan untuk saya. Dalam saya berusaha, saya perlu bersabar. Saya selalu memujuk diri saya. Sikit lagi, HJ. Sikit lagi. Tomorrow might be the day. Do not give up yet.


Lately saya telah all out kerana saya tersangat desperate dan entah macam mana hati saya tersangkut dengan buku Mudahnya Menjemput Rezeki oleh Fathuri Salehuddin ini. I started reading the mini version at first, dan semalam baru sahaja berkesempatan beli edisi penuhnya. Inilah kitab terbaru yang saya bawa dalam beg ke hulu ke hilir ke mana sahaja saya pergi, besides my tafsir. I am not really a fan of Malay books, to be honest. Bukan hendak bilang Malay book tidak bagus, cuma saya rasa macam susah hendak cari yang betul-betul feel apabila membacanya. And I mean motivational and self-help books, bukan novel. Saya memang tidak baca novel. But this book is really something. Saya menyelami setiap bait ayat dan saya benar-benar belajar sesuatu daripadanya. And guess what, buku ini telah mendorong saya buat sesuatu yang saya jarang sangat buat selama ini. Bersedekah. Yelah, asal hendak sedekah sahaja, kawan sebelah mesti bisik, Eh betul ke sedekah tu? Entah-entah sindiket! Terus sahaja hati jadi tawar, purse pun tidak jadi dibuka.


Tetapi orang bilang dalam hendak berbuat baik, ia harus merangkumi pelbagai aspek. Bukan hanya aspek ibadah, aspek aurat dan aspek perilaku, this book makes me realize that it is actually more than that. Ia juga sebenarnya melibatkan orang di sekeliling kita. Macam dalam mengeratkan silaturrahim sesama insan dan bersedekah. Kalau kita buat baik dengan diri sendiri pun tidak cukup juga. Kena buat baik dengan orang. Kena forgive and forget. Eh tidak perlu forgive pun sebenarnya, kalau awal-awal lagi kita sudah rasa macam tidak mengapalah, small matter sahaja, tidak ambil hati pun, tidak rasa apa-apapun! Hati kena ikhlas. Rezeki kena dikongsikan. Oh cerita pasal kongsi, last Friday pergi bazaar depan Tabung Haji untuk tapau lunch. Di hadapan Tabung Haji every Friday akan ada bazaar, mostly jual food and drinks. Orang memang ramai. Selain food and drinks, ada juga tabung-tabung derma. Dan saya tertarik dengan satu gerai yang menyediakan Al-Quran untuk diwakafkan. Satu Al-Quran boleh share 6 nama. Satu nama RM 5 so satu Al-Quran RM 30. Tidak mahal pun! I think it is a good investment. Bukan sahaja untuk kita, tetapi juga untuk orang-orang yang kita sayang. Macam kita bayar RM 30 untuk sebuah Al-Quran untuk diwakafkan, dan kita letak nama orang-orang yang kita sayang sebagai pendermanya. Secara tidak langsung, mereka akan dapat pahala berpanjangan hingga ke hari kiamat. Pahala di dunia dan di akhirat. Allahu Akbar! Best sangat, kan? So bila-bila nanti kalau jumpa gerai-gerai macam ni, jangan lepaskan. Make an effort to do something for the people around us selama kita masih hidup. Jadikan ia amalan dan sesuatu yang istimewa untuk orang yang istimewa. Selagi ada orang yang membaca Al-Quran itu, selagi itu penamanya mendapat pahala. And it will be our tiny little secret for the rest of our lives.


Hidup ini sebenarnya indah kalau kita pandai bersyukur. Namun syukur itu susah betul hendak datang apabila dalam kesempitan. Selalunya apabila kita berada di dalam kesempitan, kita tidak akan fikir perkara lain kecuali kesulitan yang kita alami. Kita asyik fikir kenapa ia datang? Kenapa kita? Apa salah kita? Adakah ini balasan terhadap dosa-dosa kita yang telah lalu? Adakah tuhan marah pada kita? Masih bermaknakah hidup dengan adanya perkara-perkara sebegini? Terlalu banyak perkara yang menghujani minda, and it is really normal kalau semuanya pun negatif belaka. Ini kerana apabila kita bersedih dan berduka, yang suka mendampingi kita adalah syaitan. Syaitan sangat suka membisik. Sangat suka suruh kita cari the easy way out. Sangat suka buat kita berputus asa terhadap rahmat Allah. Padahal dalam kesempitan itu hanya satu perkara sahaja yang kita perlukan sebagai alasan untuk kita bersyukur. Ia adalah anak mata insan yang sedang menatap wajah kita. Cuba ingat kembali apabila sedang susah dan berduka, anak mata siapakah yang tertancap pada wajah kita? Our mother? Our husband? Our innocent children? Ya, itulah sebab utama untuk kita terus bersyukur. Kerana walau betapa beratnya dugaan yang sedang kita rasakan saat ini, kita masih ada anak mata itu yang masih setia memandang wajah kita dengan penuh kasih sayang. Walaupun tidak sentiasa mendengar permasalahan kita, walaupun tidak selalu memahami permasalahan kita, kita tahu kita sentiasa ada dia. Dia sentiasa berada di sisi kita, walaupun pada waktu ini, pada waktu kita susah. Yes, this is the reason. Dan bersyukurlah sebanyak-banyaknya kerana ini. Kerana satu insan ini yang masih Allah kurniakan buat kita. Dan kuatkanlah diri demi insan ini. Kerana selagi ada cinta, selagi itu pastinya ada kekuatan.


As a normal human being, dalam kesabaran yang tiada taranya ini, jauh di lubuk hati saya tetap berharap walau apapun kesukaran yang sedang saya rasakan pada saat ini akan pergi meninggalkan saya secepat mungkin. Saya harap suatu hari nanti saya dapat bangkit kembali seperti HJ yang dahulu. HJ yang sentiasa girang, yang sentiasa positif, dan yang sentiasa ada banyak sangat cerita best untuk dikongsi bersama. I really miss the old me. I miss blogging every single day, menceceh entah apa-apa. Sesekali poyo pula kasi tips itu ini macam pakar rotibasi (motivasi) sampai orang menyampah. HAHAHA. I miss those good old days. In shaa Allah, I believe the day will come. It is just a matter of time. Dan dalam saya berusaha, saya akan cuba untuk terus bersabar sedapat mungkin. Semoga Allah mengurniakan kebahagiaan itu lagi, very very soon.


In shaa Allah.



Mira - antara orang pertama dalam penghijrahan saya.
Semua wide shawl saya adalah daripada dia.
Follow her at Instagram - @amierahijab

8 comments:

  1. Wow..well said HJ..keep on writing..how i missed ur writing so much..please update..update..update...hehe

    ReplyDelete
  2. Dear Sis HJ,

    Teruskan dgn "Rotibasi" anda kerana ia memberi such a beautiful motivation for others out side there...especially readers like me who waiting for ur update every time feeling unmotivated visited...huhuu

    ReplyDelete
  3. i saw you last week at alamanda! you are so pretty :))

    ReplyDelete
  4. babe, u still keja dgn singa betina tu ke?

    ReplyDelete
  5. assalammu'alaikum. .hi HJ..im ur silent reader...thanks for the writings and thanks coz still not give up on ur passion for this blog..selalu singgah sini and sangat gembira bila ada entry baru....penulisan awak selalu memberi kesan dalam hati...mungkin kerna ia lahir dari hati awak yang ikhlas...semoga Allah memberi awak bahagia yang awak cari....di dunia dan akhirat...insyaAllah, amin....

    ReplyDelete
  6. Salam Kak, saya percaya inilah rintangan orang yg ingin berubah dari "keburukan" kepada "kesempurnaan" semoga kita sentiasa istiqomah dalam apa jua kita lakukan especially untuk keluarga tersayang....
    sedekah & zakat adalah penawar hati paling bagus. Rase lapang, tak rasa terbeban & rasa syukur selalu...
    Dulu saya agak susah, tapi bila mula bersedekah & berzakat alhamdulillah rezeki itu ada saja yang datang tak henti putus, walaupun bukan untuk saya sekalipun! tapi saya tetap rasa nikmat itu.

    ReplyDelete
  7. nak buat wallpaper dua2 idola maria ni..;)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum kak HJ! it's been a very long time lynn senyap dlm blogging. and happened to read ur blog as my first step to start blogging balek. mcm banyak je bende tertinggal pasal akk sekarang. u hv my prayer dari jaoh kak. i know whatever comes in ur life, u surely can handle it very well. i love ur changes too! mwahx! stay strong!

    ReplyDelete

Hannah Johary loves reading comments!